Ten wpis inauguruje nowy cykl. W jego ramach będą się pojawiać regularnie zdjęcia z mojego archiwum kolejowego, które sięga 2005 roku. Możecie się spodziewać fotografii zarówno z Polski, jak i zza granicy. Każdorazowo będzie ich pięć, z różnych miejsc i z różnych lat.

 

25.11.2008, Dzień Kolejarza. W związku z wolnym dniem wybrałem się na małą wycieczkę objazdową, w trakcie której zawitałem również do Chojnic. Połączenia lokalne na liniach niezelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim (oraz na trasach stycznych do sąsiednich województw) obsługiwał już prywatny przewoźnik Arriva. Dzięki temu miałem okazję do sfotografowania jednostki spalinowej serii MR/MRD o numerze 4055/4255, która oczekiwała na stacji początkowej na odjazd do Bydgoszczy Głównej jako pociąg nr 90224. Składy tego typu były sprowadzone z Danii, gdzie przez wiele lat kursowały na lokalnych liniach, zarówno w barwach państwowego przewoźnika DSB, jak i Arrivy. W tle widać manewrujący wagon motorowy SA106-002.

 

 

14.04.2010, na stację w Bąku wjechała właśnie „skrajnia”, czyli pociąg z ładunkiem ponadgabarytowym. Był to fragment generatora, transportowany z gdyńskiego portu (dokąd dotarł statkiem) do zakładów Alstom we Wrocławiu. Pociąg z S200-302 na czele był obsługiwany przez przewoźnika „Specjalistyczny Transport Kolejowy”. Na ogół tego typu transporty odbywają się w przeciwnym kierunku, więc pojawienie się w Bąku „skrajni” jadącej na południe było niezwykłą okazją, której nie można było przepuścić.

 

 

8.07.2013, jednostka elektryczna serii BDhe 2/4 jako pociąg kolei Jungfraubahn (Szwajcaria) wspina się z Kleine Scheidegg do Eigergletscher. Stacją docelową jest Jungfraujoch, najwyżej położona w Europie stacja kolejowa (3454 m n.p.m.). Skład porusza się po torze o rozstawie szyn 1000 mm i nachyleniu 25 % (250 promili), korzystając przy tym z szyny zębatej systemu Strub. W tle można dojrzeć miejscowość Mürren, a wprawne oko wypatrzy również inny pociąg, który zbliża się do stacji Wengernalp.

 

 

29.08.2014, Madrid Puerta de Atocha. Skład serii 130 czeka na stacji początkowej na godzinę odjazdu jako pociąg Alvia 5490 do Barcelona Estacio de Franca. Ten rodzaj pociągów wyposażony jest w system „Talgo”, który pozwala na zmianę rozstawu kół w trakcie przejazdu przez specjalne stanowisko przestawcze. Dzięki temu możliwe jest kursowanie bez wymiany wózków po liniach o iberyjskim rozstawie szyn (1668 mm, standardowy w Hiszpanii), jak i europejskim (1435 mm, obecny w Hiszpanii na liniach dużej prędkości).

 

 

10.04.2017, „petucha” czyli parowóz serii Pt47 w drodze do Kościerzyny. Pociąg specjalny „Foka”, zorganizowany przez Turkol, opuścił niedawno stację Gdynia Główna i linią 201 zmierza na południe.

Please follow and like us:
fb-share-icon