Czas na drugą porcję zdjęć z mojego archiwum kolejowego. Tym razem będzie nieco więcej kadrów spoza Polski.

2.06.2008 Pociąg Intercity „Lajkonik” relacji Gdynia Główna – Kraków Główny zbliża się do stacji Gdańsk Główny. Obecnie to miejsce wygląda zupełnie inaczej – wszystkie widoczne na zdjęciu tory przeszły modernizację, a znajdujący się po prawej stronie budynek dawnego biurowca Stoczni Północnej został gruntownie przebudowany. Skład mija po swojej prawej stronie niewidoczny na zdjęciu budynek dworca „Brama Oliwska”, który był stacją końcową linii kolejowej ze Szczecina, doprowadzonej do Gdańska w 1870 roku.

8.12.2012 Zespół trakcyjny serii 442 typu „Talent 2” stoi gotowy do odjazdu z dworca głównego w Lipsku jako pociąg Regioexpress nr 16725 do Drezna. Ze względu na charakterystyczny wygląd czoła składy tego typu otrzymały przezwisko „chomik”. Dworzec w Lipsku jest największym w Europie pod względem powierzchi, równocześnie jest też największym  w Niemczech pod względem liczby krawędzi peronowych (26).

24.05.2013 Pierwsza objazdowa „skrajnia” (transport ładunku ponadgabarytowego) mija perony przystanku Wejherowo Nanice na linii 202. Skład relacji Wrocław Gądów-Gdynia Port kursował zmienioną trasą w związku z remontem linii 201 na odcinku Kościerzyna-Gdynia Główna. Pociąg z Nakła nad Notecią udał się do Piły i dalej do Białogardu, podczas gdy normalnie kursuje przez Chojnice i Czersk. Ponieważ w trakcie przejazdu „skrajni” musi być wstrzymany ruch na sąsiednim torze, to odcinek linii 202 między Wejherowem a Rumią skład pokonywał w porze nocnej, w trakcie przerwy w kursowaniu pociągów SKM. Był to pierwszy taki transport na tej trasie i w związku z tym przejazd odbywał się w asyście pociągu sieciowego, który można dojrzeć za ostatnim wagonem.

20.06.2015 Pociąg turystyczny „Flåmsbana” z Flåm do Myrdal mija bez zatrzymania ledwie widoczny przystanek Reinunga. Trasa ta jest uważana za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych Norwegii. Jest też jednocześnie jedną z najbardziej stromych normalnotorowych linii kolejowych na świecie. Na większości jej długości nachylenie osiąga wartość 5,5% (55 promili). Z tego też powodu, choć pociągi składają się z zaledwie 6 wagonów, to są obsługiwane dwiema lokomotywami oraz są wyposażone w specjalne systemy hamulcowe.

1.09.2016 Pociąg towarowy prowadzony lokomotywą serii Re 6/6 mija winnice położone na zboczach tuż przy północnym brzegu Jeziora Genewskiego, w okolicy Grandvaux. Widoczna na zdjęciu linii kolejowa prowadzi z Lozanny w kierunku Fryburga i dalej do stolicy Szwajcarii.

Please follow and like us:
fb-share-icon